*
****************

REGIE:
Julien Vrebos

*********

*********


MET:
Jonathan Rhys Myer (Chamberlain)

Max Beasly (De Keizer)

Rosana Pastor (De Keizerin)

*********


Nederland-UK / 2003 / 93 min.
*********


Verdeler:
Cinéart

De ballen van de keizer

In een niet nader genoemd keizerrijk op een onbepaald tijdstip. In dit land leeft men volgens tradities die strikt moeten nageleefd worden door zowel de mensen aan het hof als de inwoners. Geen enkele afwijking wordt getolereerd met de doodstraf tot gevolg. Een van de meest merkwaardige wet luidt dat als de Keizerin na zeven jaar huwelijk geen zoon schenkt aan de Keizer hij het recht heeft een nieuwe echtgenote te zoeken. Brute pech voor de huidige Keizerin want na zeven jaar huwelijk heeft zij nog geen troonopvolger geschonken aan het land. Uit medisch onderzoek blijkt dat zij onvruchtbaar is. Dus roept de keizer zijn Kamerheer tot zich en belast hem met het zoeken naar de geschikte bruid. Deze wordt gevonden in een vijandelijke provincie wat dan weer goed blijkt uit te komen om met deze zet de vrede te bewaren. Willens nillens wordt de tegenspartelende, nog steeds niet stralende, bruid meegesleurd richting kasteel met enkel maar valse beloftes. Zij wordt opgesloten in een geheime vleugel alwaar haar opleiding gebeurt door ervaren onderwijzers. Uit voorzorgsmaatregel geldt de wet dat er enkele eunuchs deze vleugel mogen betreden.

De opleiding schiet niet op. De toekomstige blijft zich maar verzetten tegen elke regel en keizerlijke wijsheid. Als de Keizer aan zijn Kamerheer komt informeren over de stand van zaken probeert hij de miserie nog te verdoezelen maar moet uiteindelijk zwichten omdat de verborgen camera's duidelijk tonen wat er werkelijk gaande is. Stilletjes aan voelt de Keizerin dat er iets gaande is wat niet voor haar oren bestemd is en probeert zich in alle bochten te wringen om de waarheid te vernemen. De Kamerheer wordt kop van jut en hij moet de vrede zien te bewaren tussen de huidige Keizerin en de Keizer, proberen de toekomstige bruid te verbergen en vooral zien dat hij niet door mand valt door zijn ware gevoelens te tonen tegenover de kersverse bruid. Want in de wet staat duidelijk dat de Kamerheer geen vrouw tot zich mag nemen. Kan de Kamerheer toch de wet omzeilen en zijn eigen weg volgen of is hij een vogel voor de kat?

The Emperor's Wife is de tweede langspeelfilm van Julien Vrebos na zijn eigen interpretatie van De Bende Van Nijvel, verfilmd als Le Bal Masque. Zoals in zijn vorige prent maakt hij terug een indringende studie over macht en hoe dit te misbruiken door eigen interpretaties van de wet. Iedereen vindt wel een achterdeurtje om het laken naar zich toe te trekken. De film draagt een duidelijke Vrebosstempel. Visueel zeer prachtig in beeld gebracht met prachtige decors en kleurenpaletten. Zijn doel was om het verhaal in beeld te brengen zoals Visconte het zou doen en slaagt er wonderwel in. In de meeste scènes focust de camera zich op de decors en plaatst men de acteurs aan de zijkant of in een hoekje van het beeld. Dit geëxperimenteer zorgt soms voor verrassende eindresultaten. Videoclipinvloeden blijven steeds om het hoekje loeren. Het enige nadeel aan de uitwerking is de theatrale indruk. Soms laat Vrebos de personages statisch hun replieken voeren of laat de camera bewegen met een minimale beweging van de acteurs.

Voor de hoofdrol van Kamerheer werd Jonathan Rhys Meyers gecast, een perfecte keuze blijkt achteraf, door zijn mystieke uitstraling en werkervaring in verschillende filmgenres. Zo was hij eerder te zien in Titus, Bend It Like Beckham en Velvet Goldmine om er maar enkele te noemen. Myers wordt geflankeerd door een internationale cast waar onder Max Beesley (The Last Minute van Stephen Norrington , Hotel van Mike Figgis) en de Spaanse Rosana Pastor die vooral bekendheid heeft verworven in eigen land. Ook Nederland heeft zijn steentje bijgedragen door Johnny De Mol aan te brengen als acteur.

The Emperor's Wife brengt een universeel klassiek verhaal in beeld, eigenlijk niks nieuws onder de zon, maar het is de uitwerking die deze film interessant maakt. Peter Greenaway meets Visconte meets Vrebos is een formule die voor visueel vuurwerk zorgt. Liefhebbers die houden van klassieke verhalen die experimenteel worden verfilmd (zoals Romeo + Juliet of Titus) zullen hier veel plezier aan beleven.

Patrick Van Laer