Homepage filmsalon
****************
TYRANNOSAUR


Paddy Considine

REGIE:
Paddy Considine


*********


MET:
Peter Mulan

Olivia Colman

Eddie Marsan

*********


UK / 2011 / 91 MIN.
*********


Verdeler:
TBC

Bijna uitgestorven

Joseph is een eenzaat met een agressief karakter. Meermaals komt hij in een gewelddadige confrontatie is het niet omdat hij op zijn plaats wordt gezet voor zijn ongepaste uitspraken, dan wel omdat hij onrechtvaardige dingen opmerkt. Dit laatste is geen negatief punt maar door zijn bemoeienissen is er altijd wel iets wat stuk gaat. Zijn laatste misstap is dat hij zijn hond uit frustratie heeft doodgetrapt. Hij ziet wel zijn fout in maar de tijd kan niet worden teruggedraaid. Op de vlucht voor één van zijn agressieve uitvallen rent hij een tweehandswinkel binnen die wordt uitgebaat door Hannah. Op een heel bijzondere manier raken zij aan de praat en na veel misverstanden en kleine ruzies ontstaat er tussenbeide een vriendschapsband.

Hannah heeft thuis ook ernstige moeilijkheden met haar man. Zij wordt mishandeld en ziet het soms niet meer zitten maar heeft niemand waar ze haar toevlucht kan zoeken. Joseph lijkt hiermee de goede oplossing maar zijn explosief karakter baart haar zorgen. Toch neemt ze het besluit om bij Joseph in te trekken en samen beleven ze mooie ogenblikken. Maar de waarheid achtervolgt hen beiden…

Brits acteur Paddy Considine levert met deze Tyrannosaur een meesterlijk regiedebuut af, gebaseerd op zijn korte film Dog Altogether met twee sterke rollen van Peter Mulan (My Name Is Joe, Trainspotting en Boy A ) en Olivia Colman, een televisieactrice. Tredend in de voetsporen van Ken Loach is dit weer een uitmuntend sociaal drama dat zijn gelijke niet kent. Considine , acteur o.a. in In America van Jim Sheridan, Dead Man Shoes van Shane Meadows en Hot Fuzz van Edgar Wright, laat praktisch geen ademruimte en stuwt het verhaal zonder medelijden richting ontknoping. Zo gaat het altijd in de Britse Kitchen sink-realisme films: meedogenloos, compromisloos en confronterend. Niet prettig voor een gezellig avondje uit maar toch noodzakelijk als venster op de samenleving waarvoor de meesten hun gordijnen sluiten.

Patrick Van Laer