Homepage filmsalon
****************
THE SUICIDE ROOM

REGIE:
Jan Komasa


*********


MET:
Jakub Gierszal

Roma Gasiorowska

Agata Kulesza

*********


Polen / 2011/ 85 MIN.
*********


Verdeler:
Living Colour Entertainment

Een virtuele dood...

De puber Dominik heeft te kampen met ernstige moeilijkheden. Thuis krijgt hij geen aandacht van zijn ouders. Zijn vader is bezig is met politiek en zijn moeder is CEO in een modebedrijf. Al hun tijd gaat op in hun carričre. Zonder het zelf te beseffen wordt zoonlief aan zijn lot overgelaten. Op school is het al niet veel beter. Tijdens een feestje waarbij er veel gedronken is gaat hij met zijn vrienden een weddenschap aan. Indien de meisjes elkaar een tongzoen geven moet Dominik en een andere jongen dat ook doen, wat ook gebeurt. Dominik vindt het een prettige ervaring en komt tot het besef dat hij homo is. Tijdens een judowedstrijd wordt hij opgewonden door het gewrijf van de lichamen tegen elkaar. Zijn tegenstander, tevens de grootste pestbuil van de school, zet Dominik hiermee voor schut op internet. Algauw komen de spottende reacties binnen. Bij Dominik slaan de stoppen helemaal door. Zoals gezegd kan hij met zijn problemen helemaal niet terecht bij zijn ouders en zoek andere uitwegen. Zelfmoord is het eerste wat in hem opkomt maar dan ontdekt hij een internetsiteThe Suicide Room waar tieners met problemen elkaar steunen om tot de daad over te gaan.

De leidster van deze site, Sylvia, is al drie jaar niet meer buiten geweest. Zij ronselt jongeren om met haar in een virtuele wereld opdrachten uit te voeren die tot de zelfmoorddaad leiden. Mensen gedragen zich anders via internet, of doen zich als iemand anders voor,dus de grens van het toelaatbare wordt dikwijls overschreden. In principe wil Dominik verder leven, een beter leven opbouwen, maar Sylvia probeert hem te overhalen om samen de daad te stellen. Op zekere dag onderneemt Dominik een poging, die mislukt. Hierdoor beseffen de ouders dat er met hun zoon iets fout loopt en proberen zo snel mogelijk een oplossing te zoeken. Eigenlijk niet om hun zoon verder te helpen maar om te voorkomen dat de lotgevallen van hun zoon uitlekken naar buiten toe want dat zou schadelijk zijn voor hun reputatie. Vanaf dan loopt het helemaal fout voor Dominik. Hij gaat helemaal op in de virtuele wereld en kan op den duur het onderscheid niet meer maken tussen realiteit en fantasie. ..

De Poolse cinema is aan een revival bezig en dat merk je aan deze debuutfilm van Jan Komasa. Het is tevens de eerste Poolse film waarin 3D animatiebeelden voorkomen. Geďnspireerd op Goethe’s, het lijden van de jonge Werther, over een jongeman die op de rand wordt gedreven voor de liefde van een vrouw, en Shakespears’ Hamlet over een jongeman die verliefd wordt op een andere jongen. Deze twee stukken vormen het uitgangspunt voor de karakterisering van Dominik vertaald naar een hedendaagse digitale wereld. Deze verwerking mist zijn doel niet, dat door merg en been gaat. De vertolkingen geven een enorme meerwaarde mee, de kilheid van de ouders tegenover de kleurrijke denkwereld van hun zoon.

Er wordt gewerkt naar een pijnlijke finale, met een dubbelmontage. Je ziet de denkwereld van de zoon in virtuele toestand maar daarnaast krijg je ook de realiteit te zien met datgene wat er werkelijk is gebeurd. Deze The Suicide Room zal nog dagenlang door je hoofd blijven spoken. Het is een sterk stukje cinema.

Patrick Van Laer