Homepage filmsalon
****************
SERBIS


Coco Martin


Kristofer King

REGIE:
Brillante Mendoza


*********


MET:
Coco Martin

Kristofer King

Mercedes Cabral

*********


Filippijnen / 2009 / 90 MIN.
*********


Verdeler:
Paradiso Filmed Entertainment

@ your service.....

Familie. Je leeft ermee elke dag, een soap op televisie, de naam van een tijdschrift. Veel gekende families zijn al verfilmd zoals Robinson, Adams of The Waltons om er maar enkele te noemen. Maar dat dit de naam is van een bioscoop is nogal vrij uniek. Deze zaal bevindt zich in het Filippijnse Angeles en wordt uitgebaat door een echte filmfamilie die vroeger meerdere zalen had maar zich nu met wat rest van hun eens zo glorierijk imperium moet stellen met een cinemagebouw in verval. Hier kan men terecht voor films waar enkel volwassenen binnen mogen. Naast de bioscoopactiviteit is er gaandeweg nog een aparte service ontstaan, iets waar kijkers, op zoek naar seks en erotiek, gretig gebruik van maken. Eenmaal het licht in de zaal is gedoofd gaat niet enkel het licht uit maar ook meerdere kledingstukken. Met al deze activiteiten probeert de familie te overleven in zware crisistijd.

Maar de problemen van de familie stapelen zich op. Niet enkel geldnood maar ook private zaken. De grootmoeder heeft een zwaar echtscheidingsproces boven haar hoofd hangen waarbij haar advocaat massa’s geld vraagt, de kleinzoon heeft een meisje zwanger gemaakt waardoor er een mondje extra te voeden is, moeder heeft een geheim terwijl de vader zich te pletter werkt om de boel draaiende te houden. De dochter wil meer van het leven dan alleen maar wat rond te dolen in een vervallen cinemagebouw maar haar stappen naar een beter leven vallen niet mee. Probeer maar eens uit het kluwen te raken van een dergelijk ingewikkeld leven…

Filippijnse films zijn blijkbaar in opmars. Helaas hebben we er hier nog niet veel van gemerkt. Ooit is er op het BIFFF de spannende horrorfilm Sigaw vertoond maar dat bleek een valse start. Nu met Serbis wordt er toch een tipje van de sluier gelicht wat betreft Filippijnse cinema. Het intrigerende geheel boeit van begin tot eind met als grote hoofdrolspeler het immense gebouw waar zowel de cinemazaal, met balkon, en de privévertrekken van de familie in gevestigd zijn. Hoeveel gangen en geheime plaatsen er zich bevinden zal de kijker snel aan den lijve ondervinden want met de camera op de schouders volgt men de personages doorheen hun trajecten. Let ook op het steeds aanwezige straatlawaai dat door de gangen weerklinkt.

Het hart van het gebouw is de cinemazaal en geeft de familie de kracht en de zuurstof om al hun tegenslagen te overwinnen. En dat het geen alledaagse familie is zal je systematisch ondervinden. De beslommeringen worden meermaals verstoord door vreemde gebeurtenissen. Is het niet een dief die wil ontsnappen aan zijn achtervolgers doorheen het gebouw dan is het wel een geit die plotseling voor het scherm loopt. Ook onder de familieleden wil men eens proeven van erotische avonturen en hierin moeten zij niet onderdoen voor hetgene wat gebeurd in hun filmzaal

Regisseur Brillante Mendoza hanteert een strakke beeldtaal en dito symboliek opgebouwd als een puzzel. Het geheel is zo intelligent opgesteld waarbij men zelfs de blikken van de personages in het oog moet houden om het verhaal volledig te reconstrueren. In 2005 had hij een internationale hit met The Masseur en ondertussen heeft hij ook al wat titels op zijn palmares staan. Steeds ^probeert hij met dezelfde acteurs te werken zoals nu ook met Coco Martin en Kristofer King, twee Filippijnse supersterren . Er wordt echter niet meer of minder verteld dan in een ander sociaal drama, het is wel de manier waarop. Probeer ook geen moraal te zoeken want die is er niet. De familie is wat ze is en deze Serbis is een momentopname op een keerpunt van hun leven. Ook als je gek bent van filmaffiche is dit uw ding want de programmatie wordt meermaals aangetoond door in te zoomen op deze mooie afbeeldingen. Je kunt de programmatie perfect volgen. Sociaal drama, erotiek en menselijke beslommeringen, het speelt zich allemaal af op het scherm en in een cinemazaal, hopelijk nog deze week in a theatre near you.

Patrick Van Laer