*
****************
*****************

REGIE:
Jun-Hwan Jeong


*********


MET:
Ha-Kyun Shin (Lee Byeong-Gu)

Yun-Shik Baek (Kang Man-Shik)

Jeon-Min Hwang (Su-Ni)

Jae-Yong Lee (Inspector Choo)

*********


Zuid Korea / 2003 / 118 MIN.
*********


Verdeler:
TBC

Wat aliens folteren

Lee Byeong-gu is er ten stelligste van overtuigd dat een rijk industrieel een alien is die als afgezant een invasie moet voorbereiden. Kost wat kost wil deze jongeman dit verhinderen en samen met zijn vriendin Su-Ni ontvoeren ze de man. In een geheime kelder wordt hij vastgebonden op een stoel. Dankzij de goede voorbereidingen kan Lee Byeong-gu dit specimen onschadelijk maken. Om alle communicatie te voorkomen met zijn soortgenoten wordt het mormel kaal geschoren want elk haartje is een antenne. Om zijn zenuwstelsel te verlammen worden er enkele druppeltjes ontsmettingsmiddel op zijn voeten, ogen en geslachtsdelen gegoten nadat men eerst een stukje vel heeft verwijderd uiteraard. Dan kunnen ze beginnen aan het echte werk: de bekentenis. Vele folteringen moet de man doorstaan maar lost niks. Zou hij dan toch geen alien zijn of verbergt deze zonderlinge figuur toch iets? Ondertussen is de politie Lee Byeong-gu op het spoor dus alles moet snel gaan...

Op het eerste zicht lijkt het basisgegeven van deze Save The Green Planet! eenvoudig van constructie maar dat is buiten de spitsvondigheid gerekend van regisseur Jun-Hwan Jeong die vele zijsprongen neemt. Hierdoor krijgt men meer achtergrondinformatie over hoe deze jongen tot zijn ultieme actie overgaat. De inhoud krijgt daardoor meer diepte en de zwartgallige humor zorgt voor extra ondersteuning. In het begin zijn de folteringen zeer amusant gefilmd maar naar het einde toe wordt het wel gruwelijk menens. Tijdens de finale krijgt men zelfs een zeer onverwachte wending waar een stevige moraal aan verbonden is.

Dankzij de frisse aanpak oogt Save The Green Planet! jong, modern en dankzij het hoge fantasiegehalte van debuterend regisseur Jun-Hwan Jeong is de film soms hilarisch met een mengelmoes van verschillende genres zonder ook maar een keer de sporen te verliezen.. Met sterke referentiepunten naar Misery van Rob Reiner, waarvan de inspiratie is gehaald, en 2001, A Space Odyssey van Kubrick geeft Jun-Hwan Jeong tegelijk zijn visie over het begrip 'God'. Of je na te bekijken van deze film je buurman nog vertrouwd valt sterk te betwijfelen.

Patrick Van Laer