Homepage filmsalon
****************
NUE PROPRIETE

REGIE:
Joachim Lafosse


*********


MET:
Isabelle Huppert

Jérémie Renier

Yannick Renier

*********


België / 2006 / 105 MIN.
*********


Verdeler:
Cineart

Twee klagen meer dan één

Pascal, een gescheiden vrouw, leeft samen met haar tweelingzonen François en Thierry in een immens landhuis. Het zit haar totaal niet mee want ondanks dat ze reeds vele jaren gescheiden is van haar man heeft zij met hem nog regelmatig woorden, vooral over geld. Van haar zonen moet zij het helemaal niet hebben, ook al zijn ze reeds volwassen jongens die aan hun laatste jaren studie bezig zijn, ze kunnen echter niet voor zichzelf zorgen. Regelmatig maken ze hun moeder belachelijk is het niet om haar uiterlijk dan wel om haar, blijkbaar echt niet te vreten, kookkunst. Een beetje respect is hier wel op zijn plaats maar daar lappen ze beiden hun laars aan. Het enigste wat hen interesseert is motorrijden en de lamzak uithangen.

Als Pascal op zoek gaat naar wat zelfstandigheid krijgt ze van het duo steeds het deksel op de neus en steken ze hun afkeuring niet onder stoelen of banken. Moeders' idee om een Bed & Breakfast te beginnen stuit op verzet omdat ze door haar onervarenheid en slechte financiële toestand toch geen weg weet met deze materie. Om dat laatste argument de kop in te drukken stelt ze voor om het ouderlijk huis te verkopen maar dat is helemaal geen optie want het huis is door de vader beloofd aan zijn zoontjes. Het wordt een hels welles-niettes spel en als Pascal dan de hulp inroept van de buurman, waarmee ze reeds enige tijd stiekem een verhouding heeft, is het hek helemaal van de dam. Het is vooral Thierry, de meest rebelse zoon, die stokken in de wielen wil steken. Op zekere dag ziet de moeder het allemaal niet meer zitten en trekt in bij een vriendin, hopend dat het tij zal keren. De broers blijven alleen achter in het huis, totaal aan hun lot overgelaten. Er ontstaat een echte vete tussen beide die faliekant dreigt te ontsporen….

Franstalige drama's hebben op zich al een standvastigheid als het gaat om vorm en kracht. Komt dit door de sterke Franse taal die de acteurs spreken uit het diepst van hun hart of hebben zij de geheime formule ontdekt om hun dramatische films met volle overtuiging te brengen waardoor je als kijker twee uur geboeid naar het scherm zit te kijken? Belgisch regisseur Joachim Lafosse heeft dit geheim blijkbaar ontdekt want zijn derde langspeler na Folie Privee en Ca Rend Heureux is een schot in de roos. Met statisch camerawerk laat hij via lange onderbroken takes de acteurs hun werk doen zowel in beeld als offscreen. Blijkbaar heeft men veel ruimte gecreëerd voor improvisatie, wat meestal toch voor een meerwaarde zorgt omdat de acteurs hun personages tot in de puntjes (zouden moeten) kennen. Voor de hoofdrol heeft Lafosse Isabelle Hupert gecast die de rol van Pascal met haar typische diepgewortelde tics vertolkt. De grote verrassing echter is dat voor de rollen van de tweelingbroers beroep werd gedaan op twee echte broers zijnde Jérémie en Yannick Renier. Jérémie kennen we zeker uit de films van de gebroeders Dardenne zoals La promesse en L'enfant maar wist ook internationaal door te breken met een rol in o.a. Le Pact Des Loups. Yannick daarentegen is meer thuis in de theaterwereld maar Lafosse zorgt wel voor een unicum: het is de eerste keer dat de broers samen in een film staan.

Zoals eerder gemeld wordt Nue Propriété gedragen door de uitermate sterke acteerprestaties die de geschetste karakters geloofwaardig maken. Hierdoor komen latere scènes nog beter uit de verf omdat men van bij de openingsscène de personages uitdiept en de kijker direct weet hoe iemand gaat reageren bij een volgende confrontatie, hierdoor ontstaat gitzwarte humor van de bovenste plank. Een van deze hoogtepunten hierbij is de vlijmscherpe dialoog die ontstaat tussen de zonen, de moeder en haar minnaar die denkt door het gevoelige onderwerp van hun gedrag zomaar eventjes uit te praten tijdens een avondmaal. Blijkbaar heeft Joachim Lafosse nu eindelijk zijn weg gevonden in structuur, opbouw en verhaal om een stevige film te realiseren. Het resulteert in ijzersterke en geloofwaardige cinema.

Patrick Van Laer