*

REGIE:
Dorothée Van Den Berghe


*********


MET:
Charlotte Van Den Eynde (Muriel)

Els Dotterman (Laura)

Frieda Pittoors (Martha)

Matthias Schoenaerts (Oskar)

*********


België - Nederland / 2002 / 93 min.
*********


Verdeler:
Paradiso Filmed Entertainment

In Meisje, het speelfilmdebuut van Dorothée Van den Berghe, lopen de levens van drie vrouwen van drie leeftijden door elkaar. ‘Eerst had ik een scène bedacht met een moeder en een dochter die samen in bed liggen, en die voor het eerst close zijn. Het meisje stort haar hart uit, wat ze tevoren nooit heeft kunnen doen. Dat was de kern. Van daaruit heb ik de hele film bedacht,' aldus de regisseuse. Dorothée Van den Berghe maakte eerder enkele bekroonde kortfilms waaronder ‘Bxl Minuit’. Recent schreef en regisseerde ze twee TV-films voor VPRO-televisie en de documentaire Kamermeisjes voor het cultuurfestival Brussel/Bruxelles 2000. De film won enkele weken geleden de prijs van de jongerenjury en van de tv-zender Arte op het festival van Locarno.

Het verhaal begint als de jongste vrouw, het ‘meisje’ Muriel naar Brussel vertrekt om daar te gaan werken. Ze solliciteert voor de functie van gids bij een museum en is ervan overtuigd dat ze de baan heeft. Meteen huurt ze een kamer bij Laura. Muriel -een stil meisje - wordt gespeeld door Charlotte Vanden Eynde, die danseres en choreografe is en gestudeerd heeft aan P.A.R.T.S., de school van Anne Teresa De Keersmaeker. 'Misschien hebben mensen die nog nooit geacteerd hebben wel een soort authenticiteit de je niet bij beroepsacteurs vindt', verklaart Van den Berghe. Ik zocht vooral iemand met een soort geheim, (…) Haar gezicht heeft ook iets kinderlijks wat mooi bij het personage aansluit. Muriel heeft in één keer de sprong van de kindertijd naar de volwassenheid willen maken.'

Muriel beleeft haar eerste tegenslag als blijkt dat ze de job niet heeft. Laura (Els Dottermans) heeft al meer tegenslagen gehad, en lacht ze – in tegenstelling tot de gesloten Muriël - ook makkelijker weg. Ze is 36 en wil graag een zangcarrière en kinderen. Dottermans verwierf internationale faam met haar filmrol in Antonia van Marleen Gorris (Oscar voor beste buitenlandse film) en is nu vast verbonden aan Het Toneelhuis. Martha, de moeder van Muriel is de derde en oudste vrouw. Ze begrijpt niet waarom haar dochter zonder veel woorden naar Brussel vertrekt. Ze werkt in een fabriek en krijgt na jaren promotie. Ondanks de teleurstelling over het vertrek van haar dochter, merkt ze ook dat er in haar leven nu ruimte komt voor andere dingen. Martha wordt gespeeld door Frieda Pittoors, al bijna dertig jaar een vaste waarde bij verschillende toneelgezelschappen zoals Hollandia en Het Toneelhuis.

Meisje is om verschillende redenen bijzonder en aangrijpend. Allereerst worden de levens van de drie vrouwen mooi met elkaar verbonden. Daarnaast is de film een krachtig verhaal over de gevolgen van de emancipatiestrijd, die voor elke generatie anders zijn. Laura en Martha verschillen slechts een kleine twintig jaar, maar hun verwachtingen variëren enorm. Natuurlijk speelt ook het verschil in leefomgeving een rol. Martha is een werkende plattelandsvrouw en al 35 jaar getrouwd. Laura woont in de stad en heeft met niemand een officiële band, behalve met haar moeder.

Veel scènes zijn van dichtbij gefilmd zodat je echt op de huid van de personages zit. De scènes zijn daarnaast vaak heel lichamelijk. Muriel inspecteert haar lichaam nauwkeurig op de veranderingen die het doormaakt. Ze onderzoekt haar eigen seksualiteit en masturbeert in haar eentje. Vrijwel direct na deze scène van het jonge lichaam volgt een scène waarin de moeder van Laura medisch onderzocht moet worden. Haar oude lichaam dwingt respect af omdat het vol sporen van het leven zit.

Toch vertelt de film geen klassiek verhaal. Vaak wordt, vooral als het om jonge meisjes gaat, de ontluikende seksualiteit gebruikt als motief. In Meisje is dat anders. Muriel wil niet in het dorp blijven en trouwen met haar schoolvriendje die de zaak van zijn vader kan overnemen. Ze wil een ander leven en ze groeit door de keuzes die ze maakt. Ze leert echter dat ze niet van de ene op de andere dag volwassen kan zijn. Pas dan raakt ze in paniek.


(Marlies Klooster)

bron: Divazine