Homepage filmsalon
****************
LOS OJOS DE JULIA

REGIE:
Guillem Morales


*********


MET:
Belen Rueda

Lluis Homar

Pablo Derqui

*********


Spanje / 2010 / 112 MIN.
*********


Verdeler:
TBC

Ik zie wat jij niet ziet

Los Ojos de Julia is een horror/thriller die een gezonde mix is van Hitchcock en een Italiaanse giallo. Producer Guillermo del Torro en zijn team die ook verantwoordelijk waren voor The Orphanage (2007) gooien weerom hoge ogen dankzij de innovatieve regie van nieuwkomer Guillem Morales en de uitstekende vertolking van Belen Rueda als Julia.

Een mooie vrouw van tegen de veertig, Julia die aan een onomkeerbare oogziekte lijdt vindt haar tweelingzus opgehangen in de kelder van haar huis. Alles wijst erop dat de blinde zuster die aan dezelfde oogkwaal leed zelfmoord heeft gepleegd. Julia is echter niet overtuigd van de zelfmoord en begint een onderzoek naar de omstandigheden van het overlijden.

Tijdens haar onderzoek verslechtert haar zicht en ze laat een experimentele ingreep toe die haar ogen moet redden. Naarmate ze zich verdiept in het onderzoek isoleert ze zich van iedereen die haar lief is. In haar ontnuchterende zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met haar angst voor de donkere wereld waaruit ze probeert te ontsnappen. Tijdens haar genezingsproces na haar operatie moet ze een verband dragen en voelt ze zich constant begluurd door iemand. Ze voelt zich bedreigd door een onzichtbare vijand.

De regisseur slaagt er wonderwel in om een intense spanningsboog te tekenen door de kijker in de schoenen van Julia te plaatsen. Het is een film waar de spanning vooral uit de psychologische benadering van het hoofdthema wordt gehaald. Wat ziet Julia en vooral hoe gaat zij de dingen bekijken in een wereld die hoe langer hoe donkerder wordt.

Als thriller wordt de film op een intensieve manier opgebouwd en door inventief gebruik van de camera is de dreiging van het isolement constant aanwezig. Het gehele eerste uur is doordrenkt van een griezelige atmosfeer waardoor je als kijker meer en meer in de wereld van Julia wordt gezogen. Een minpunt in het scenario zijn enkele geforceerde kronkels die de scenarioschrijver er naar het einde toe inlegt en er een rommelige afwikkeling ontstaat van een nochtans sfeervol opgebouwd verhaal.

Ondanks een mindere tweede helft is deze film zeker de moeite waard dankzij de spannende opbouw, het originele camerawerk en de sterke regie van Morales. De prestatie van Belen Rueda is op zich al de prijs van een ticket waard.

Pat Cronenberg