*
REGIE:
Jean-Pierre Dardenne
Luc Dardenne


*********


MET:
Olivier Gourmet (Olivier)

Morgan Marinne (Francis)

Isabella Soupart (Magali)

*********


België / 2002 / 103 MIN.
*********


Verdeler:
Cineart

In 'Le Fils', de vijfde langspeelfilm, van de Waalse sociaal-geëngageerde gebroeders-cineasten Dardenne, speelt Olivier Gourmet een leraar in een opleidingscentrum voor houtbewerkers. Hij is niet gelukkig maar vindt voldoening in zijn job, het opleiden van jongeren. Wat houdt die man met een onruste, trieste blik toch bezig? Wanneer zijn ex-vrouw (rol van Isabella Soupart) hem komt opzoeken, vernemen we wat er aan de hand is. Ze vertelt hem dat ze zwanger is en zal hertrouwen. Zij hoopt dat ook hij ooit het verlies van hun vijf jaar geleden vermoorde zoontje te boven komt. Op een dag stelt de directeur van het centrum hem voor er een nieuwe leerling bij te nemen, een zestienjarige Francis (Morgan Marinne). Olivier weigert maar verandert van mening als hij de jongen doelloos door de gangen van de school ziet lopen en later in de straten, hem volgend tot bij hem thuis. Oude wonden worden opengereten. Hij neemt de adolescent onder zijn hoede… Koestert hij de stille wens dat de jongen kan bijdragen tot het verwerken van zijn rouwproces?

De gebroeders Dardenne (Jean-Pierre, geboren in 1951 en Luc, in 1954) debuteerden in de jaren zeventig met het documentairegenre vooraleer ze tekenden voor 'Falsch' ('86), hun eerste fictiefilm die ontdekt werd op het Cannesfestival in de sectie 'Perspectives du Cinéma Français'. Enkele jaren later volgde 'Je Pense à Vous' ('92). Beiden films flopten. Sindsdien waren ze tweemaal aanwezig op de Croisette met 'La Promesse' (Quinzaine, 1996), over de problematiek van illegaal in ons land verblijvende vreemdelingen en 'Rosetta', allereerste Gouden Palm voor een Belgische film in 1999, over een jonge vrouw levend aan de rand van de maatschappij, die wanhopig op zoek is naar werk om een normaal leven te kunnen leiden. Met 'Le Fils', opnieuw gedraaid in hun thuisstad Luik, hebben de cineasten hun samenwerking met het Franse ARP-agentschap dat de verkoop van 'La Promesse' en 'Rosetta' regelde, stopgezet. Het is 'Diaphana' geleid door Michel Saint-Jean (bekend van 'Western' en 'La Vie Rêvée des Anges') die de verdeler is. Voor Olivier Gourmet, ondekt in de films van Dardenne, was het de derde deelname aan de competitie in Cannes na 'Ceux qui m'aiment prendront le train' en 'Rosetta'.

Het verrassende plot van 'Le Fils' prijsgeven zou zonde zijn. In elk geval is de opvolger van 'Rosetta' opnieuw een knap staaltje cinema met een diepmenselijke ondertoon. In tegenstelling tot 'La Promesse' en 'Rosetta' hanteren de gebroeders Dardenne ditmaal een langzamere cameravoering. Ze laten echter niet na het hoofdpersonage op de hielen te zitten met een in zijn nek gefixeerde camera. Olivier Gourmet zet een intense rol neer als de vader/leraar, getroffen door het verdriet van zijn kind en geobsedeerd door zijn nieuwe leerling. Terecht kreeg hij op het jongste Cannesfestival de Prijs voor de Beste Mannelijke Vertolking. 'Le Fils', zonder muzikale ondersteuning noch een sprankeltje humor en weinig gedialogeer levert een intens gevoel van onbehagen en spanning. En dat is vooral te wijten aan de informatie die de cineasten het publiek schuldig blijven. Meer nog… ambiguïteit krijgt de bovenhand als we zien hoe de relatie verder verloopt tussen Olivier en Francis.

'Le Fils', over wraak en vergeving, badend in een minimalistische stijl, is een harde, stille, universele psychologische brok cinema die de kijker van zijn stuk brengt. Niet te missen!


(Linda Crivits)