BIOSCOOPFILMS
LES ENFANTS DE L'AMOUR
REGIE:
Geoffrey Enthoven

*********


MET:
Michael Philpott (Michael)

Winnefred Vigilante (Winnie)

Fauve De Loof (Aurelie)

Olivier Ythier (Olivier)

*********


BelgiŽ / 2001 / 90 MIN.
*********


Verdeler: PROGRES FILMS

Het weekend is meestal voor kinderen een prettig vooruitzicht omdat ze dan twee dagen niet naar school moeten en zich dan lekker kunnen ontspannen. Maar voor Michael, Winnie en Aurelie is het niet altijd zo'n groot feest. Zij zijn de kinderen van gescheiden ouders. Vrijdagavond nemen ze bitter afscheid van hun moeder om voor twee dagen te vertrekken naar hun vader. Michael en Winnie gaan naar Olivier en Arelie moet naar Renaud. De moeder Nathalie gaat dan zwaar uit met vriendinnen en 's anderendaags brengt ze een bezoek aan haar ouders. Voor zowel de vaders als de kinderen zijn het enkele uren van vreugde maar vooral van veel pijn, weemoed en de vraag hoe het ooit zover is kunnen komen. De film volgt gedurende een weekend van vrijdagmorgen tot zondagavond de lotgevallen van de ex-gezinsleden uit de verscheurde gezinnen.

BelgiŽ heeft eindelijk een volwaardige mockumentary en het is regisseur Geoffrey Enthoven (kortfilm DE AANSPREKER) die deze eer op zijn naam mag schrijven. Via vele gesprekken met de leden van verscheurde gezinnen kwam hij tot een boeiend scenario dat een klaar en duidelijk beeld moest schetsen van de verwrongen situaties die hiermee gepaard gaan. De aanpak van Geofrrey Enthoven om van het geheel een geacteerde documentaire te maken is bijzonder efficiŽnt in beeld gebracht. Eerst is alles opgenomen op digitale betacam en is later opgeblazen tot 35 mm - bioscoopformaat. Mede door deze werkwijze heeft men op geen enkel ogenblik het idee dat men zit te kijken naar geacteerde scŤnes. Vooral het ongedwongen talent van de kinderen valt op die niet moeten onderdoen voor de prestaties van de volwassen acteurs. Dan half weg de film doet men er nog een schepje bovenop door de ouders en schoonouders te interviewen om de visies van de verschillende partijen te verduidelijken. Hier is ook het ogenblik aangebroken dat men van menselijke onwennigheden, waar vooral de grootmoeder mee te kampen heeft, omvormt tot humor. Deze kleine onverwachte wending laat de kijker nog meer in de overtuiging dat het allemaal echt is. De filmmakers vallen niet een keer door de mand in hun opzet.

Met deze is weer eens bewezen dat BelgiŽ volwaardige films kan maken zonder te moeten onderdoen voor andere buitenlandse projecten. Dat het publiek op vernieuwende nationale producties zat te wachten is duidelijk tot uiting gekomen tijdens het 28e Internationaal Filmfestival te Gent want daar heeft LES ENFANTS DE L'AMOUR de publieksprijs gewonnen. Een wel verdiende pluim voor Geoffrey Enthoven die hiermee zijn regiedebuut aflevert.


(Patman)